Kā gavēņa ievērošana sakārto mūsu galvu

Gavēnis ir gandrīz visu pasaules lielāko reliģiju un dzīves filozofiju sastāvdaļa. Tomēr ikdienā bieži vien tiek pārprasta tā nozīme.

Kāpēc jāgavē
Gavēni simboliski var uzskatīt par sevis attīrīšanu. Kad atbrīvojies no visa liekā un netērē nedz laiku, nedz spēku pārtikas meklēšanai un gremošanai, saasinās uztvere un jutība. Līdz ar to ir vieglāk pārvērtēt dzīves jēgu un ieklausīties sevī.
Kristieši gavēšanu uzskata par simbolisku gatavošanos Jēzus augšāmcelšanās svētkiem – Lieldienām. Šajā gadījumā apzinātu ierobežojumu uzlikšana sev ir tāda kā dvēseles un gara audzināšana.

Pat ja neesi ticīga, ir vērts kaut reizi mūžā izmēģināt ieturēt gavēni. Kaut vai tāpēc, ka mūsdienu dzīve rada pārsātinājuma sajūtu. Droši vien esi ievērojusi, ka ar laiku sajūsma par vienmēr pieejamo desu, saldajiem sieriņiem un šokolādes konfektēm ir zudusi. Tā īsti nespējam novērtēt arī izcilas delikateses. Bet pēc gavēšanas, kad vairāk nekā mēnesi visi gardumi liegti, tie atkal atgūst garšu, un tu izbaudīsi sen aizmirsto sajūsmu, kad garšas kārpiņas baudā noskurinās.
Tā kā gavēšana saistās arī ar savu paradumu izmaiņu, tā ir lieliska iespēja mainīt lietas, kas tev sevī nepatīk. Piemēram, kļūt laipnākai vai iecietīgākai.

Gavēņa dažādie veidi
Lai gan lielākoties gavēni saprotam kā badošanos, tā nebūt nav. Gavēnis ir atturēšanās laiks. Un ne vienmēr jāatturas no pārtikas.
Dažādu konfesiju un reliģiju novirzienos tiek izteiktas dažādas prasības gavēšanas laikā, tomēr tām visām ir kas kopīgs – šai laikā cilvēki tiek aicināti ievērot mērenību.
Tomēr šim lēmuma jānāk no sirds, jo diezin vai kādu pozitīvu efektu gūsi, ja gavēšanu uzskatīsi par nepatīkamu pienākumu vai veidu, kā sevi sodīt par, tavuprāt, nekrietnu rīcību.

Vispirms izvēlies, kā gavēni ieturēsi. Viens no stingrākajiem gavēņiem pieprasa, lai tā laikā tiktu dzerts tikai ūdens un zāļu tējas. Tomēr, ņemot vērā, ka gavēnis ilgst 40 dienas, šādu ēšanas režīmu ieviest drīkst tikai retais. Ilgstoša badošanās var saasināt hroniskas kaites vai radīt jaunas veselības problēmas. Tāpēc, ja esi nolēmusi rīkoties tik radikāli, vislabāk iepriekš konsultējies ar savu ģimenes ārstu.

Pie stingrā gavēņa jāpāriet pakāpeniski, vismaz pāris dienas pirms tā lēnām samazinot ēdiena daudzumu un ļaujot organismam aprast ar jauno situāciju.
Arī pēc gavēšanas nedrīkst uzreiz nodoties ēšanas priekiem. Atpakaļ pie normālas pārtikas pāriet palēnām, sākot ar vieglām augļu sulām, salātiem un tikai palēnām pārejot pienopietnākas barības.

Daudz biežāk izplatīts ir daļējs gavēnis, kuram ir daudz un dažādu variāciju. Stingrākie noteikumi paredz, ka tā laikā jāiztiek vienīgi ar augu valsts izcelsmes produktiem un medu. Mazliet pielaidīgāki gavēņa ieturētāji atturas no gaļas, bet ēd zivis un olas. Gavēni var ievērot, arī ēdot visu pierasto, tikai mazākās porcijās un nelietojot saldumus vai citus našķus.
Man daudz pieņemamāks un arī nozīmīgāks šķiet gavēnis domās un darbos. Tā kā gavēnis ir atsacīšanās laiks, nav teikts, ka to var realizēt, vienīgi ierobežojot pārtikas jomu.

Gavēņa laikā būtu ieteicams atturēties no naida, strīdiem un citām negatīvām emocijām un to izpausmēm. Tas ir laiks, ko veltīt pārdomām par dzīvi un, ja esi ticīga, reliģiskām tēmām. Vari gavēt, šīs 40 dienas atsakoties no šopinga un skaļām izklaidēm. Un ietaupīto naudu ziedot labdarībai. Tas radīs tevī pacilātību un svētku noskaņojumu.
Savukārt veselīga gavēšana, ko ievēro daudzi kristieši, ir atteikšanās no alkohola, cigaretēm vai, piemēram, kafijas.

Gavēnis, kā attīrīšanās
Bieži vien gavēni uztveram kā sevis attīrīšanas procedūru. Tomēr badošanās nav labākais veids, kā sevi attīrīt no organismā uzkrātajiem sārņiem. Tam daudz piemērotākas ir īpaši izstrādātas attrīšanās programmas. Protams, tas, ka gavēņa laikā nepārēdīsies, neēdīsi taukainus un smagus ēdienus, dos savu ieguldījumu arī pašsajūtā.

Pats galvenais – atturoties  no pārēšanās , uzdzīvošanas un sevis un apkārtējo graušanas, daudzas lietas ieraudzīsi citās krāsās. Un tādējādi tiek attīrīta dvēsele. Iespējams, ka jutīsi garīgu pacēlumu un spēsi priecāties par kaut ko tādu, kas agrāk šķita pašsaprotams. Un varbūt atbrīvosies no kāda sev nevēlama netikuma – smēķēšanas, nesavaldības vai kā cita. To novērtēsi gan pati, gan tavi radi un draugi. Un tas patiešām ir brīnišķīgi.

Informācija: autors Zanda Kozlovska; espati.lv

Foto: www.tzmukraine.com